정신적인 풍경

하나의 형태가 무의미하다던가, 소위 ‘아무것도 말하고 있지 않다’는 것은 문자 그대로는 이해할 수 없다. 

세상에 아무것도 말하지 않는 형태는 존재할 수 없다. 

그러나 이러한 말은 때때로 우리 영혼에 전달되지 않는데 표현된 것이 중요하지 않다거나, 적절한 장소에 도착하지 못할 경우 그렇다. 

마찬가지로 풍경 역시 모든 내적인 내용을 갖는다. 여행지에서 보는 풍경이란 마음의 외양, 그러니까 일종의 내적인 표식인 셈이다. 

풍경을 본다는 것은 내적 동기가 인간의 몸을 움직이게 한다는 사실로 내 의견이 모아진다. 적절한 장소에 도착하고 싶은 마음, 그렇다면 적절한 장소란 어디일까?

내적 표식과 유사하거나, 일치하거나. 

글, 사진 박신우

Psychological landscape

To say that something is meaningless or that ‘it says nothing’ does not make sense. 

There’s nothing in the world that exists without saying anything. 

Not everything has an impact deep enough on our soul all the time-when what it expresses holds no value or targets the wrong audience, it evaporates into nothingness.


In the same way, landscapes are always saying something. What we see while we are traveling reflects our internal world. 

I came to the conclusion that to say that we are looking at a scenery means that our internal motivations are moving our physical human bodies. 

We have a desire to arrive at the right place, but then what does it mean, a right place?

Perhaps a place that is similar to, or equals, our internal sign.

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